Stockholm, Helsinki en Lapland

Zondag, aankomst in Pyha

8.31 PM

Hallo allemaal.

Het historische Haparanda Stadshotell beviel trouwens erg goed, toen we aankwamen gisteren vroegen ze of we het erg vonden om een kamer met privé sauna te krijgen........nou.......niet erg!!!!Graag!!

Na een rondje in de buurt (ook hier zijn er de ijssculpturen op straat: zelfs een beeld van een vrouwtje met rollator hahahahhaa) zijn we snel weer het hotel ingedoken, want het was hier -19 graden brrrr.

Een hapje gegeten in het hotel en daarna lekker de sauna in.

Vanmorgen vroeg opgestaan (6.15uur) want we werden om 7.15uur met de taxi opgehaald vanaf ons hotel.

Speciaal voor ons was het ontbijt met 10 minuten vervroegd, zodat we nog wel even rustig konden eten, al om 6.50uur zaten we aan tafel met kaarslicht, how romantic.

De taxi zou ons bij het treinstation in Kemi afzetten, maar blijkbaar hebben we gisteren onze oplader in de kamer bij het Cumulus laten liggen, dus eerst een pitstop bij het Cumulus en ja hoor; hij is weer terecht, lag netjes op ons kamernummer klaar.

Bij het treinstation was het nog even interessant hoe we aan een kaartje konden komen; het loket was dicht en er stond alleen een ticketautomaat.......in het Fins.......nou dat wordt dan toch lastig.

Gelukkig was daar een lieve behulpzame Finse dame die ons op weg geholpen heeft.

De trein gepakt naar Rovaniemi, zo'n 200km.

In de trein kwamen we in gesprek met een Fin die inmiddels in Amerika woont.

Hij gaat nu ook naar Pyha, waar zijn dochter woont, die dierenarts is en zijn schoonzoon is rendierhouder.

Hij heeft de naam van de rendierfarm opgegeven; "Kopara" misschien dat we daar eens konden gaan kijken.

In Rovaniemi aangekomen hadden we 2 uur speling voordat de skibus naar Pyha (zeg puha) vertrok.

We hebben ons toen met een taxi naar Santa Claus Village laten brengen.

Dit is het woonhuis van de kerstman, waar hij ook zijn eigen postkantoor heeft.

Leuk detail is dat dit precies op de poolcirkel ligt.

Binnen de poolcirkels komt dezonminimaal ééndagper jaar niet op en gaat de zon minimaal één dag per jaar niet onder.

Het aantal dagen per jaar dat de zon niet opkomt of niet ondergaat, wordt groter naarmate men vanaf de poolcirkels in de richting van de polen gaat.

Afijn, na een kort gesprek (de kerstman spreekt zelfs een paar woordjes Nederlands) en een handje schudden met de goede oude man zijn we nog wat rond gaan kijken.

De kerstman heet in het Fins Joulupukki".

Bij het Santa Claus Post Office hebben we een kaartje naar de ouders en ook naar onszelf gestuurd, leuk dan komt er een poststempel op van Santa Claus, hoe grappig.

Je kunt aangeven of je ze nu of met de kerst 2011 gepost wilt hebben.

Benieuwd of ze aankomen.

Op naar de bushalte, wachten op de komst van de skibus.

20 minuten voor tijd stonden we bij de halte, ja je wilt de bus toch niet missen.

We zagen een heel hoop bussen, maar niet de onze.......en het is dan best koud, de thermometer stond inmiddels op -20 graden!!

En natuurlijk was de bus te laat en wel zo'n 3 kwartier, al met al dus ruim een uur buiten gestaan.....brrrrr

Maar ja, net toen we het wel heel koud kregen, kwam daar onze bus naar Pyha.......jippie!!

En lang leve de konijnenmutsen!!

Onze buschauffeur heeft ons in 2,5 uur tijd naar Pyha gebracht.

Daar werden we opgewacht door René van "Scandinavian Wintersports " opgewacht en die heeft ons naar de accommodatie bij Pyhän Asteli resort gebracht.

Hier zullen we de komende week verblijven.

We hebben vanavond kennis gemaakt met onze groep, leuke mensen volgens de eerste indrukken en ook samen gegeten.

Na het eten een rondje over het park gedaan en de bar getest met een stel uit Bergschenhoek en René.

Tijdens het kletsen met René kwamen we erachter dat de rendierfarm die op ons programma staat, dus "Kopara" is; van de schoonzoon van de man in de trein, hoe toevallig!

Onze reisleidster is Marloes en later vandaag komt Cindy aan, die een weekje meeloopt en daarna het stokje van Marloes overneemt.

We hebben hier een leuk huisje met openhaard en sauna, lijkt een beetje op de Finse Center Parcs.....open haardje lekker opgestookt, thermometer buiten staat inmiddels op -25graden, maar binnen is het zeer aangenaam.

Alleen wat die oude koelkast in de gang van onze cottage was......geen idee.....beetje gek....bleek het een warmte kast te zijn, daar kun je je jas, muts en handschoenen in opwarmen......toch wwel handig die "oude koelkast".

Nog even een afzakkertje en dan m'n mandje in, want morgen wordt weer een drukke dag.

Weltrusten en tot morgen, groet, Cinenden.

Reacties:

Hoi Cin en Den, wat een fantastische ervaringen. We genieten door jullie verhalen gewoon mee. Den nog geen spijt dat je niet aan het strand ligt? We zijn vanmiddag bij Wim en Monica geweest. Dikke knuffel van Pa en Ma S