Stockholm, Helsinki en Lapland

Kemi dag 3

5.03PM

Hallo allemaal!!! Hier zijn we weer......

Gisterenavond gegeten en gelogeerd in het sneeuwkasteel......

Onze spullen konden we daar opbergen in een locker en toen de boel verkennen.

Even naar onze kamer voor de nacht gegaan....nr 6...om te kijken hoe we nu precies gingen slapen.......en opgelucht gezien dat er gewoon twee boxsprings in de kamer stonden......pff geen bed van ijs.

Er waren twee eetzalen; een grote met het thema "Ice Age" en een kleine met het thema "Kuifje".

Gelukkig kwamen wij in de kleine eetzaal terecht, want in de grote was een Australische filmploeg bezig en zat het verder vol met Japanners......en wij hoefden niet zo nodig op film gezet te worden, of geïnterviewd.

Wat een prachtig gezicht zo vanaf je tafeltje; die Kuifje-kunstwerken!

Het eten moesten we snel opeten, want bij een temperatuur van -6 graden koelt het erg snel af, maar deed nix af aan de kwaliteit, erg lekker!!

In de bar hebben we nog een wodka-tje in zo'n ijsglas genomen.....we werden er lekker warm van.

Daarna nog een spelletje gedaan in de "Castle Lounge" (dit is het houten, verwarmde gebouw op het terrein en je vluchtplek voor als je het vannacht toch te koud vindt) om vervolgens naar onze kamer te gaan, en ook daar was het -6 graden.

We kregen een fleeceslaapzak en daaroverheen een arctische slaapzak.

Als je daarmee op bed ging liggen kreeg je heel sterk het gevoel opgebaard te liggen hahahaaaa.

Na wat woelen en draaien, de juiste lighouding gevonden en toen gebeurde waar ik al bang voor was.....ik moest plassen.....dus, slaapzakken weer uit, kleding (waar we op lagen, om op lichaamstemperatuur te blijven, dit om te voorkomen dat enig vocht wat erin zat zou bevriezen) aan en naar buiten (-12 graden inmiddels), ongeveer 100 meter lopen naar het toilet, daar aangekomen was het gaatje bijna dichtgevroren hahahaaa.....flink druk zetten en ja hoor.....gelukt.

Maar de wandelroute door het hotel, zo stil en met al die uitgelichte sculpturen en dan door de sneeuw buiten, helemaal alleen.....die rust.......magisch.

Afijn terug op de kamer hetzelfde omkleed-epistel opnieuw in omgekeerde volgorde.

Toch redelijk snel in slaap gekomen en ik moet zeggen: errrrrug lekker geslapen en helemaal niet koud!!

's Morgens zaten onze kussens wel aan de wand gevroren hahahhaaaaa.

Na een stevig ontbijt, in de Castle lounge, weer terug naar het Cumulus hotel voor een ochtendsauna, ook wel lekker na zo'n koude nacht.

Daarna werden we opgehaald door "mister guide": Jani, voor een sneeuwscootersafari over de Botnische Golf.

Eerst speciale kleding gekregen en toen ging het snel los, echt waanzinnig om te doen.

Wij dachten samen op één scooter te moeten, maar warempel: Cindy en ik hadden beiden een eigen sneeuwscooter.

Wat een belevenis; de beelden zoals je ze kent uit de reisgidsen; met sneeuw bepakte bomen en 1 spoor ertussendoor van degene die voor je rijdt, de rest onaangeroerd en buiten het geronk van de motoren........niets.....stilte.

Onderweg een pitstop bij een rendierfarm, voor een warm bakkie koffie in een kota met kampvuur en broodjes rendiervlees en kaas om ons inwendige vuurtje te laten branden.

Toen we weer opgewarmd waren mochten we allemaal een rondje op een arrenslee maken in een overweldigende natuur......echt SUPERRRRRR.

Onze Lapse vriend van deze kota, had er wel lol in om de rendieren nog even met een takje op de bips aan te sporen, als je langsreed.

Zijn aanwijzingen waren: schreeuwen en het touw laten knallen.......joepieeeee daar ging je......dolle pret.

En we kregen allemaal ons "rendier-rijbewijs".

Toen weer met de sneeuwscooter op weg naar de Sampo, dit is een ijsbreker.

Vanuit de bossen weer terug op het ijs, de Botnische Golf weer op, echt geweldig, het sneeuwde en alles wat je om je heen zag was een vlakke witte wereld met witte lucht, heel vaag kon je de horizon onderscheiden en het enige wat je zag was de scooter voor je en af en toe een tak van het uitgezette pad (het pad zelf was niet te zien door het opstuivende sneeuw) en dan alleen het geluid van de motor......je zit gewoon in een andere wereld.

Ergens midden in de Baltische Zee (de Botnische Golf is een uitloper van de Baltische Zee of wel Oostzee) was een stopplaats, gemarkeerd met een dennenboom, na ongeveer 5 minuten wachten kwam deze boot uit de mist (=sneeuw) opdoemen en recht op ons afvaren, wat een indrukwekkend ervaring!!

Vanaf het ijs konden we met een loopbrug die ze vanaf de boot naar beneden lieten zo op de boot stappen, en kon de ijsbrekercruise beginnen.

Ook dit is echt iets dat je eens in je leven moet meemaken.

We waren wel een attractie toen we aan boord kwamen; de boot zat verder vol met Japanners en die vonden het maar wat bijzonder dat wij halverwege aan boord kwamen.

We werden zelfs gefilmd terwijl we ons uit die extra overpakken pelden.

Eerst een stukje gevaren door reeds gebroken ijs en toen door nieuw ijs heen.

Wat een geluid als de ijsbreker zich op het ijs werpt en dat ijs dat je hoort en ziet breken!!!

We hebben een rondleiding op deze schuit gekregen en wat uitleg.

De boeg van een ijsbreker is als een ei, hij vaart het ijs op en door zijn gewicht breekt hij het ijs.

Dit schip is 3x zo zwaar als een normaal schip, dit komt vooral door het ijzer in de boeg.

Een normaal schip is 1,5cm dik, deze 3,5 cm.

De wateren vriezen hier makkelijker dicht doordat het water maar 0,5% zout is i.p.v. de 3% in de oceaan en daardoor bevriest het sneller.

De machinekamer was nog helemaal origineel van 1961.

Tijd voor een boordje zalm- of rendiersoep

En toen het hoogtepunt van deze dag: zwemmen achter de ijsbreker.

We kregen allemaal een speciaal pak (soort teletubbie-pak) aan en werden toen in het wak gegooid achter de stilliggende ijsbreker brrrrrr......nee hoor viel 100% mee.

Echt een superdag!!!

Daarna met de sneeuwscooter nog zo'n 15km terug naar Kemi.

En dan doemen uit het niets de lichtjes van Kemi op.......bijna thuis.

In totaal hebben we vandaag zo'n 35km met de sneeuwscooter gereden.

Bij terugkomst in Kemi kregen we van Jani nog een Sampo-diploma, hoe leuk is dat: twee diploma's op 1 dag en we wisten niet eens dat we examen moesten doen hahahhaaaa.

Inmiddels zijn we terug in ons hotel, waar we op de taxi wachten om naar ons hotel voor de nacht gebracht te worden.

Dit hotel ligt helemaal in Zweden, dus weer terug naar Zweden......voor één nacht, dit i.v.m. het volgeboekt zijn van het andere hotel, maar let wel, het hotel van vannacht ligt maar 25km van hier.

Morgen gaan we dan weer met de taxi terug naar Kemi, waar we de trein nemen naar onze eindbestemming, wat nog ongeveer 400km noordelijker ligt.

Ook hier gaan we zo'n 10 à 15 graden kouder......ben benieuwd.

We zijn allebei helemaal vol van de ervaringen van vandaag en waarschijnlijk vergeet ik heel veel te vermelden, maar dat komt dan wel tijdens onze verhalen als we terug zijn.

Tot zo ver het bericht voor vandaag, en tot morgen.

Groeten Cinenden!!

Reacties:

Hallo lieve Cin en Den. Hebben jullie de nacht in het ijspaleis overleefd? Geen bevroren lichaamsdelen?? Erg leuk om te lezen wat jullie zoal meemaken en zeer benieuwd naar de foto's. Veel plezier verder en tot gauw. Dikke kus Bianq ( en natuurlijk ook van Jan en Amber)

Hallo Cindy en Dennis, we vinden het heel bijzonder om jullie op deze manier te kunnen volgen. We kijken twee maal per dag op jullie weblog. Ik kan me voorstellen dat jullie genieten, ben benieuwd naar de foto's. Het is zeker onvoorstelbaar om op een bevroren zee te kunnen lopen. Houd je goed warm en wees voorzichtig. Al ijsberen gezien? Dikke knuffel van Pa en Ma S

Hoi lieve mensen, wat een prachtige ervaringen hebben jullie al mee gemaakt zeg! Super! En leuk om jullie zo te kunnen volgen! Het is wel wat anders dan met je kontje op het stroend liggen. Geniet nog van alle dingen die jullie gaan meemaken, dikke kus van zussie en steefie