Stockholm, Helsinki en Lapland

Kemi

5.15 PM

Hallo allemaal, vanmorgen vroeg opgestaan.

We hebben heerlijk geslapen, wat een Top hotel is dit!

Bij het ontbijt hadden ze hier lekkere Finse broodjes, volgens Cin zijn die zelfgemaakte van haar collega Nancy, zelfs nog lekkerder.

Hoe dan ook deze waren ook top, ook hier hebben ze die lekkere zoete marmelade, net zoals op de cruiseboten, maar we kunnen die maar niet terugvinden in de winkels in Nederland, jammer want het is zo veel lekkerder dan die bittere.

Na het ontbijt omstreeks 9.30uur de taxi genomen naar het vliegveld van Helsinki.

Hier hebben wij om 12.30uur de vlucht naar Kemi.

Toen we bij de gate zaten te wachten sneeuwde het flink buiten en we konden niet veel zien buiten, we komen al echt in Lapse sferen.

Uiteindelijk zijn we een half uur te laat vertrokken, reden hiervan was dat het vroor en sneeuwde en dan is daar de standaard procedure dat het vliegtuig voordat het mag vertrekken een defrost behandeling moet ondergaan.

Eerst werden de bewegende delen met veel stoom ontdooit om vervolgens met een groen goedje ingespoten te worden om bevriezing tijdens het opstijgen tegen te gaan.

Tijdens het wachten zagen we groepen sneeuwschuivers bezig op de startbaan.

Het viel ons op dat de dames van de vliegtuigmaatschappij er wel anders uit zagen dan we gewend zijn, hun tenue bestond o.a. uit dikke blauwe jassen, hoge laarzen en leren handschoenen.

Ja de dames hebben het hier slechter dan die van de KLM naar Curaçao.

Na een rustige vlucht, zonder ook maar 1 meter zicht, zijn we anderhalf uur later geland in Kemi.

Het eerste uitzicht was heel veel bomen en heel veel sneeuw.

Hier zijn de temperaturen serieuzer.......zo'n 10 à 12 graden onder nul en gemiddeld één meter sneeuw.

De taxi chauffeur stond al klaar met een bordje: "dhr van den Bout", dat loopt vlot.

De motor van de taxi stond nog lekker te draaien, dus de temperatuur binnen was nog warm.

De taxi zette er goed de vaart in, ondanks de hoeveelheid sneeuw, alsof hij op een schone weg reed; op naar het hotel Cumulus.

In de middag hebben we een wandeling gemaakt naar het sneeuwkasteel Lumilinna, waar we morgenavond zullen dineren en slapen.

Onderweg zagen we al mensen langlaufen en met een sneeuwscooter, ja zo gaat het hier.

Dit kasteel bestaat volledig uit sneeuw en ijs en is het beste te beschrijven met het woord: WOW.

Jaarlijks wordt dit kasteel van nul weer opgebouwd, met ieder jaar een ander thema.

Dit jaar is het thema: "Comics" of wel: stripfiguren / superhelden.

Wat een schouwspel van ijssculpturen en licht......woorden schieten tekort, graag laten we jullie hierbij de foto's zien.

We hebben daar lekker een glühweintje genomen met een lekker taartje.

De konijnenbonten mutsen zijn hier geen overbodige luxe: heerlijk warm.

Vanavond bij de Finse Chinees gegeten en straks vroeg onder de wol, zodat we morgen weer topfit zijn.

Tot morgen!!!

Groeten Cinenden.

Reacties:

Hallo levensgenieters, jullie laatste bericht weer gelezen en we beleven het helemaal met jullie mee, hoewel al die sneeuw en ijs.....brr. Wij zijn benieuwd hoe dat ijshotel jullie zal bevallen. Glij niet uit je bed hoor! Met ons en onze logés gaat het allemaal prima! Wim is ook weer thuis en maakt het gelukkig ook goed. Genieten jullie intussen lekker verder van alle dingen in het koude noorden en dus tot wederhoren. Wij gaan ook zo naar bed, nee geen ijsbed. Oké kinderen, heel veel plezier en het ga jullie goed. Lieve groeten van Pa en Ma B.......daaaag